گیاهان مناسب دیابت

گیاهان مناسب دیابت

افزایش همه گیر تعداد موارد جدید دیابت یکی از نگران کننده ترین آمار در مورد موضوعات بهداشتی در سطح جهانی است. هزینه‌های مراقبت از افراد دیابتی و عوارض مربوط به آن بسیار چشمگیر است. در فرد مبتلا به دیابت ، هدف اصلی تهیه یک رژیم است که باعث بهبود و عدم پیشرفت عوارض شود.مدیریت شیوه زندگی مهمترین کاری است که افراد دیابتی باید انجام دهند ، یعنی اصلاح رژیم غذایی و داشتن فعالیت بدنی ممکن است بیماران تصمیم بگیرند رژیم دارویی خود را با مکمل رژیم غذایی در بسیاری از اشکال  به عنوان مثال ، مخلوط های ویتامین و  یا مواد معدنی مکمل کنند ، اما محبوب ترین مکمل های گرفته شده توسط بیماران آنهایی است که از نظر محصولات طبیعی از جمله منابع گیاهی یا گیاه شناسی به حساب می آیند.

جینسینگ

اخیراً در یک کارآزمایی بالینی کانادایی ،جنسینگ یکی از گیاهان دارویی است که برای مبتلایان دیابت ،علاوه بر رژیم معمول دیابت ، رژیم غذایی دقیق ، ورزش منظم و در بعضی موارد ، دارو به بیماران دیابتی کمک کرده و مورد استفاده قرار گرفته است.

زنجبیل

زنجبیل معمولاً به عنوان طعم دهنده غذا مورد استفاده قرار می گیرد ، برای انواع مختلف تسکین گوارشی نیز مصرف می‎شود. مطالعات محدود در حیوانات مبتلا به دیابت نشان می دهد که زنجبیل ممکن است سطح قند و کلسترول خون را کاهش دهد.
این گیاه چینی که به عنوان تقویت کننده سیستم ایمنی معروف است، دارای چندین مطالعه مثبت در مورد دیابت نیز می‌باشد. محققان دریافتند که جینسنگ جذب کربوهیدرات را کاهش می‌دهد. توانایی سلولها در استفاده از گلوکز را افزایش می دهد. ترشح انسولین از لوزالمعده را افزایش می دهد. جنسینگ بهترین برای افراد مبتلا به دیابت می‌باشد.

دارچین

مطالعات بیشماری نشان داده اند که مصرف حدود نیم قاشق چای خوری دارچین در روز می تواند منجر به بهبود چشمگیر سطح قند خون ، کلسترول و تری گلیسیرید در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ شود. در واقع با مصرف دارچین،میزان ترشح انسولین افزوده میشود و قند خون کاهش می یابد.
در تحقیقات دیابتی توسط آزمایشگاه دکتر ریچارد اندرسون کشف شد که دارچین برای دیابتی ها مؤثرترین و بی خطرترین ماده است.( از آنجا که دارچین شامل اجزای محلول در چربی مانند کومارین است که ممکن است در دوزهای بالا سمی باشد ، فقط از عصاره دارچین استفاده شود). مطالعات نشان داده که این عصاره دارچین همان اثرات محافظت کننده عصبی روی مغز را نشان می دهد که می تواند منجر به بهبود و پیشگیری و درمان بیماری آلزایمر شود. 

زردچوبه

ترکیبات موجود در ادویه زردچوبه ، نشان داده شده است که کنترل قند خون را افزایش می‌دهد و به جلوگیری از بروز دیابت کمک می‌کند. در یک مطالعه نه ماهه بر روی ۲۴۰ بزرگسال مبتلا به دیابت ، افرادی که کپسول زردچوبه مصرف کرده اند ، به دیابت مبتلا نشده اند.
ادویه غذایی متداول که به طور سنتی برای بهبود درد و بهبود زخم ها استفاده می شود اما همچنین به نظر می رسد با تنظیم سیتوکین های التهابی ، بیماری خود ایمنی را مهار می کنند. تحقیقات نشان داده است که زردچوبه ممکن است ۴۰۰ برابر قویتر از داروی دیابت متفورمین در بهبود انسولین و کمک به درمان دیابت نوع ۲ باشد.

چای سبز

در طب سنتی چینی و هندی ، از چای سبز با موفقیت در ترویج هضم ، بهبود زخم ، کاهش قند خون و بهبود سلامت قلب استفاده شده است

آلوئه ورا

به طور معمول به عنوان یک داروی اصلی برای درمان دیابت است. برخی از مطالعات حاکی از آن است که آب گیاه آلوئه ورا می تواند به کاهش قند خون کمک کند.


خربزه تلخ

خربزه تلخ میوه ای است که در خانواده کدو با ظاهری و طعم بی نظیری وجود دارد.
طبق یکی از اصلی ترین طب های سنتی چین ، خربزه تلخ باعث رفع عطش و خستگی می شود (دو علامت اصلی دیابت نوع ۲ است).
این گیاه نه تنها سرشار از چندین ماده مغذی مهم است بلکه با فواید سلامتی متعددی از جمله کنترل قند خون و سطح کلسترول مرتبط است.
همچنین به نام کدو تلخ یا کارلا (در هند) شناخته می شود ، میوه ای گیاهی منحصر به فرد است که می تواند به عنوان غذا یا دارو مورد استفاده قرار گیرد.
توجه داشته باشید که افرادی که باردار هستند قبل از مصرف باید با پزشک معالج خود صحبت کنند.

گزنه و پونه کوهی

گزنه و پونه یک داروي گیاهی می باشد که جهت کنترل بیماري دیابت استفاده می شود.

شنبلیله

مطالعات متعددی ، از جمله موردی که در سال ۱۹۹۰ در مجله اروپایی تغذیه بالینی منتشر شد ، نشان می دهد که این گیاه می تواند قند خون را کاهش دهد. در یک مطالعه اخیر ۶۰ بیمار مبتلا به دیابت نوع ۲ با افزودن تخم شنبلیله به رژیم غذایی آنها باعث کنترل قند خون می‌شوند.
شنبلیله ، یکی از ترکیبات رایج در غذاهای هندی و خاورمیانه ، به شما کمک می‌کند تا سطح قند خون را تنظیم کرده و کلسترول خوب (HDL) را کاهش داده و کلسترول کل را کاهش دهید. علاوه بر این ، دانه شنبلیله منبع خوبی از فیبر محلول است.

ریحان

این گیاه معمولاً در هند به عنوان داروی سنتی برای دیابت مورد استفاده قرار می گیرد. مطالعات انجام شده در حیوانات نشان می دهد که ریحان مقدس ممکن است ترشح انسولین را افزایش دهد. آزمایش کنترل شده ریحان مقدس در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ از سالها پیش ، تأثیر مثبتی بر قند خون ناشتا و بعد از غذا نشان داد.

برگ بو

کمتر از نصف قاشق چایخوری برگ بو به بدن کمک می کند تا سطح انسولین کاهش پیدا کند. سایر ادویه ها مانند دارچین ، میخک ، زردچوبه ، گشنیز و زیره نیز در کنترل قند خون مفید هستند

کتان

دانه کتان یکی از غنی ترین منابع طبیعی فیبر محلول است. تحقیقات بهبود قابل توجهی در مقادیر گلوکز با دریافت فیبر کتان نشان داده است . علاوه بر این ، روغن کتان منبع عالی (اسید چرب امگا ۳) است. یا بذر کتان زیر زمینی یا روغن آن را می توان در نان یا کلوچه استفاده کرد.

بارهنگ

بارهنگ برای کاهش دیابت و کاهش کلسترول و قند خون از قدیم مورد استفاده قرار میگرفته است.

پیاز و سیر

استفاده از پیاز و سیر برای کاهش سطح قند خون در آسیا ، اروپا و خاورمیانه رواج داشته است. این گیاهان حاوی ترکیبات گوگردی و ساختارهای شیمیایی مشابه انسولین هستند و به همین دلیل اعتقاد بر این است که قند خون را کاهش می دهد.

زیره سبز قند خون و کلسترول را کاهش می‌دهد

ادویه مصرفی کشورهای خاورمیانه و مدیترانه (هند و چین ) است که سرشار از آنتی اکسیدان‌ است و باعث کاهش وزن می‌شود و دیابت را کنترل می‌کند هضم را بهبود داده و سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کند.
زیره سبز متابولیسم را سریعتر کند و باعث کاهش میل شما به غذا می شود.