مقایسه قند و شکر و عسل

مقایسه قند و شکر و عسل

اجتناب از قند و شکر به طور کلی دشوار است. از نوشابه و سایر نوشیدنی های شیرین شده تا تمام غذاهای فرآوری شده تقریباً به همه آنها قند اضافه شده است .
آیا به دنبال جایگزین طبیعی قند موجود در کیک‌های خونگی خود هستید؟
شما هم برای اینکه در کیک‌های خانگی از شکر استفاده می‌شود خودتان را از آن محروم کرده‌اید؟؟

توصیه ما به شما این است که حتماً می‌توانید جایگزینی مناسب برای آن پیدا کنید و این میان‌وعده دلچسب را در برنامه رژیم غذایی خود بگنجانید .

طیف گسترده ای از جایگزین های قند و شیرین کننده‌ها ، اعم از طبیعی و مصنوعی ، در دسترس هستند تا به شما در داشتن بدن سالم‌تر کمک کنند. محدود کردن میزان قند به ویژه در بزرگسالان مسن حائز اهمیت است. مصرف زیاد قند ، منجر به چاقی ، پوسیدگی دندان ، دیابت نوع ۲ و بیماری های قلبی، افزایش تری گلیسیرید، کاهش حافظه و افزایش آلزایمر در ارتباط بوده است.
جایگزین های قند و شکر به وفور یافت می‌شود که در زیر به چند مورد به طور خلاصه می‌پردازیم:

شیرین کننده های مصنوعی

شما فقط با افزودن کمی از شیرین کننده های مصنوعی باعث شیرین شدن غذا می‌شوید. آنها کالری اضافه ندارند و ممکن است به کنترل وزن کمک کنند (اگرچه تاثیر شیرین کننده های مصنوعی در کاهش وزن در دراز مدت هنوز مشخص نیست). شیرین کننده های مصنوعی ممکن است برای افراد مبتلا به دیابت مفید باشد زیرا قند خون را افزایش نمی دهند ولی این نکته را هم درنظر داشته باشید که هیچ ماده مفیدی برای بدن شما ندارند.

استویا

از شیرین کننده های جدید است. اگرچه تحقیقات بیشتری مورد نیاز است ، اما برخی مطالعات نشان داده اند استویا ممکن است باعث کاهش فشار خون ، کنترل دیابت و کمک به کاهش وزن شود. استویا هم مانند شیرین کننده های مصنوعی ماده مفیدی برای بدن ندارد.

میوه ها و سبزیجات

از جمله مواد غذایی جایگزین قند موجود در بازار علاوه بر عسل می‌توان از میوه‌ها و سبزیجات طبیعی نام برد. استفاده از آنها به معنای این است که شما از فیبر و مواد مغذی ارزشمند موجود در آنها بهره‌مند می‌شوید و همچنین از طعم طبیعی آن لذت می‌برید. گیاهان شیرین کننده شامل هویج، جعفری و چغندر، سیب زمینی‌های شیرین، کدو حلوایی ،.. می‌باشد. می‌توانید با ترکیب این گیاهان با بادام زمینی یک نان شیرین در خانه تهیه بفرمایید که ارگانیک و مفید و رژیمی است.

حال به سراغ خواص شگفت‌آور میوه‌ها میرویم.
موز اولین انتخاب برای تهیه یک کیک شیرین است و مسلماً اولین میوه شیرینی که به یاد می‌آورید موز می‌باشد زیرا موز حاوی قند طبیعی است. بعد از موز می‌توان به آناناس و انبه اشاره نمود.
از میوه‌های شیرین دیگر برای استفاده در کیک‌های خانگی می‌توان به خرما ( که منبع غنی از انرژی ) اشاره کرد و همچنین زردآلو  که علاوه بر شیرینی منبع غنی از آهن ،فیبر، مواد مغذی از جمله آهن و پتاسیم است در این مورد نیز دقت نمایید که استفاده از میوه‌ها در کیک‌های خانگی نسبت به قند و شکر لعاب و چسبندگی و رطوبت بیشتری به همراه دارد و در طی چند مرحله آزمون و خطا می‌توان به دستورالعمل درستی برای پخت آنها رسید.

* آیا می‌توان از شیرینی دلچسب شکر و قند دل کند و به عسل روی آورد ؟؟

ما در این مقاله با مقایسه قند و شکر و عسل شما را راهنمایی می‌کنیم و از ارزش غذایی آنها برای شما می‌نویسیم ، انتخاب نهایی با شماست

عسل و شکر دو نمونه از شیرین کننده‌های رایج هستند.

عسل غالباً به عنوان ماده‌ی غذایی سالم‌تر در نظر گرفته می‌شود

عسل و قند شیرینی را به وعده‌های غذایی و میان‌وعده‌ها اضافه می‌کنند. با این حال، آنها دارای مواد مختلف غذایی هستند

 

شباهت‌ها و تفاوت‌ها :

شکر یکی از مواد مضر است که می توانید به رژیم غذایی خود اضافه کنید. منجر به بیماری‌هایی مانند چاقی ، دیابت ، سرطان و بیماری‌های قلبی می‌شود اگرچه قند طبیعی نیز که از نیشکر حاصل می‌شود، دارای معایب بسیاری است. قند سفید عادی کالری بالایی دارد که منجر به افزایش وزن می‌شود و هیچ فیبر یا پروتئین خاصی ندارند و فایده ای برای بدن ندارد. به ویژه برای بیماران دیابتی مضر است زیرا می تواند قند خون را افزایش دهد.

عسل و شکر هر دو منبعی از کربوهیدرات هستند و از دو نوع قند گلوکز و فروکتوز تشکیل شده‌اند.

فروکتوز که در شیرین کننده‌ها وجود دارد، توسط کبد متابولیزه می‌شود و با چاقی، بیماری کبد چرب، دیابت ما را مواجه می‌کند.

* نسبت گلوکز و فروکتوز در عسل و شکر متفاوت است:

شکر ۵۰ درصد فروکتوز و ۵۰ درصد گلوکز دارد.

عسل ۴۰ درصد فروکتوز و ۳۰ درصد گلوکز دارد.

عسل با چندین مزیت همراه است:

عسل از فروکتوز (۴۰٪) ، گلوکز (۳۰٪) ، آب و مواد معدنی مانند آهن، کلسیم، پتاسیم و منیزیم تشکیل شده است. به دلیل سطح بالای فروکتوز موجود در آن، عسل شیرین‌تر از شکر است. بنابراین مسلماً باید میزان کمتری استفاده کنید.

عسل حاوی مواد مغذی بیشتری نسبت به شکر از جمله آنتی اکسیدان ها ، مواد معدنی و ویتامین ها است. هضم آن آسانتر از قند معمولی است. با این حال ، مانند شکر ، عسل دارای کالری بالایی است و به گلوکز و فروکتوز تجزیه می شود ، بنابراین برخی از همان خطرات را برای سلامتی دارد. آنزیم‌های موجود در عسل نقش موثری در هضم و بهبود سلامت بدن دارند.
همچنین عسل کمتر از قند فرآوری می‌شود زیرا معمولاً فقط قبل از استفاده پاستوریزه می‌شود.
عسل می تواند به خصوص در اسموتی ها ، کیک ها ، سس ها ، چاشنی ها و … استفاده شود.

عسل مقدار گلیسمیک ( GI )کمتری نسبت به قند دارد (به طور کلی بیان‌گر این است که کربو‌هیدرات‌ها چگونه در بدن هضم و مواد‌ غذایی مختلف با چه سرعتی قند خون را افزایش می دهند و بوسیله اعداد ۰ تا ۱۰۰ نشان داده می‌شود ) و به این معنی است که قندخون را به سرعت بالا نمی‌برد و هرچه میزان گلیسمیک خون پائین‌تر باشد میزان جذب و تزریق قند به جریان خون آرام‌تر بوده و بنابراین فرآیند هضم غذا آرام‌تر و سالم‌تر خواهد بود. عسل از قند شیرین‌تر است اما در هر قاشق چایخوری کالری بیشتری از همان مقدار قند دارد بنابراین عاقلانه‌ترین کار این است که به اندازه مصرف کنید.
اگر عسل را ترجیح می‌دهید، سعی کنید نوع خام آن را انتخاب کنید که حاوی ویتامین‌ها، آنزیم‌ها ، آنتی اکسیدان‌ها و مواد مغذی بیشتری نسبت به شکر سفید باشد اما باز هم تاکید می‌کنیم این بدان معنی نیست که بی‌رویه مصرف شود.

به طور کلی می‌توان نتیجه گرفت عسل مخصوصاً  انواع تیره‌تر آن منبع غنی از ترکیبات شیمیایی مانند فلاونوئیدها است. گزارش شده است که فلاونوئیدها دارای خواص ضد باکتریایی، ضد ویروسی، ضد التهابی و ضد حساسیت هستند. با توجه به ساختار فلاونوئید، عسل را جایگزین سالم‌تری برای قند و منبع آنتی اکسیدان‌ها می‌دانند.