اسطوخودوس گیاهی مفید برای سلامت پوست و مو

اسطوخودوس گیاهی مفید برای سلامت پوست و مو

اسطوخودوس گیاهی اعجاز آمیز است و خواص بیشماری دارد. این گل زیبا با رایحه‌ای باورنکردنی یک ماده فوق العاده مفید است که در سراسر جهان در طیف گسترده‌ای از محصولات بهداشتی، زیبایی و دارویی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از اسطوخودوس در هر سنی می‌توان استفاده نمود این گیاه یکی از گیاهان اصلی برای مراقبت از پوست و مو بکار برده می‌شود. نام آن در اصل از کلمه لاتین “Lavare ” گرفته شده است که به معنای “شستشو” است و این بدان معنی است که برای پوست و مو بسیار مفید است.
مزایای اسطوخودوس عبارتند از :
اسطوخودوس یک ضد باکتری طبیعی است
با توجه به خاصیت ضد باکتریایی طبیعی و همچنین خواص ضد التهابی، اسطوخودوس برای استفاده برای انواع پوست یک انتخاب ایده آل است. اسطوخودوس که اغلب به عنوان یک روغن مفید در درمان آکنه ذکر می‌شود با باکتری‌های روی پوست که باعث ایجاد لکه‌ها می‌شود، مبارزه می‌کند. اسطوخودوس باعث افزایش بازسازی سلول‌ها می‌شود انواع بیماری‌های پوستی را بهبود می‌بخشد و درخشش خاصی به پوست می‌افزاید، همچنین این خاصیت سبب می‌شود که التهاب و اثر سوختگی و زخم روی پوست نیز به سرعت روند بهبودی را طی کند.
اسطوخودوس برای پوستهای خشک نیز آبرسان خوبی به شمار می‌رود.


رایحه آرامش بخش 
یکی از بزرگترین فواید اسطوخودوس رایحه و بوی خوش اسطوخودوس است که مسبب جوان سازی ، تحریک کننده فعالیت ذهنی، تقویت بدن و در عین حال آرامش سیستم عصبی است. عطر آرام بخش اسطوخودوس باعث شده تا به عنوان یک ماده ایده‌آل برای کاهش استرس، تنش، افسردگی، اضطراب و سردرد و داشتن خوابی آرام مورد استفاده قرار گیرد.
اسطوخودوس مفید برای مو 
اسطوخودوس در برابر بیماریهای مو مانند شپش و گره‌های مو نیز مؤثر است بنابراین بهترین ماده برای شامپوها و نرم کننده‌ها به ویژه برای کودکان است. علاوه بر این، مالیدن یک قطره روغن اسطوخودوس به طور مستقیم روی دست ها و سپس ماساژ دادن آن به پوست سر به درمان ریزش مو کمک می‌کند (مانند رزماری) مخصوصاً در موهای چرب که باعث می‌شود چربی اضافه پوست سر از بین برود.
دافع حشرات 
اسطوخودوس برای دفع حشرات مانند پروانه، پشه بسیار مناسب است و می‌تواند در جلوگیری از گزش حشرات موثر باشد وقتی که یک قطره روغن  اسطوخودوس روی دست‌ها بریزیم و سپس روی پوست ماساژ بدهیم باعث می‌شود التهاب پوست کاهش یافته و سوزش ناشی از گزش حشرات را بهبود می‌بخشد.
به دلیل خاصیت ضد التهابی که دارد برای بریدگی و آفتاب سوختگی روی پوست نیز مفید است.