گیاهان داروئی مناسب برای رفع بوی بد بدن یا دهان

گیاهان داروئی مناسب برای رفع بوی بد بدن یا دهان

بوی بد بدن علتهای متفاوتی دارد به عنوان مثال می‌تواند به دلیل تغییرات هورمونی در بدن، تعریق زیاد، رژیم غذایی ناسالم و ژنتیک باشد. این شرایط به‎ویژه در فصل تابستان حادتر می‌شود و ممکن است اعتماد به نفس شخص از دست برود.
اگرچه دئودورانت‌‌ها و عطرها برای کنترل بوی بدن در دسترس هستند اما تاثیر موقتی دارند. در بسیاری از موارد، فقط با رعایت یک رژیم غذایی سالم می‌توان به راحتی مشکل را حل کرد زیرا بوی بدن شما به آنچه می‌خورید تا حدود زیادی بستگی دارد.
در حقیقت غذاهای زیادی وجود دارند که به شما کمک می‌کنند تا بدنتان را پاکسازی کنید و از شر بوی بد عرقتان رها شوید و همچنین بسیاری از آنها در مقابله با بوی بد دهان نیز موثر هستند.

  1. لیمو :

لیمو به علت دارا بودن خاصیت  ضد‌عفونی کننده و ضد‌باکتری که دارد به از بین بردن بوی بد بدن و دهان ناشی از باکتری‌ها کمک می‌کند.خاصیت اسیدی آب‌لیمو به پایین آمدن سطح pH پوست کمک می‌کند و این باعث می‌شود باکتری‌های سازنده بوی بد بدن از بین برود. لیمو سرشار از ویتامین C  است به همین خاطر تقویت کننده سیستم ایمنی بدن است و به دفع سموم موجود در بدن کمک می‌کند. با این حال نکته مثبت این است که لیمو به راحتی توسط بدن جذب می‌شود بنابراین بوی عرق شما را بهبود می‌بخشد.
روز خود را با یک لیوان آب لیمو گرم شروع کنید تا به پاکسازی سیستم ایمنی بدنتان کمک کنید.
برای مقابله با بوی ناشی از زیر بغل یا پاها می‌توانید نیمی از لیمو را روی آن قسمت از بدنتان بمالید و اجازه دهید آب آن کاملاً خشک شود و سپس دوش بگیرید. این کا ر را یک بار در روز انجام دهید تا بدنی خوشبو  داشته باشید.

 lemon

  1. گوجه فرنگی :

ماده غذایی دیگری که می‌تواند با بوی بد بدن مقابله کند گوجه فرنگی است. گوجه فرنگی دارای خواص ضد باکتری و ضد عفونی کننده طبیعی است که به کاهش میزان باکتری‌های ایجاد کننده بوی بد در بدن کمک می‌کند. گوجه فرنگی به عنوان یک قابض طبیعی به کوچک شدن منافذ کمک کرده و مجاری ترشح کننده عرق را مسدود می‌کند بنابراین تعریق بیش از حد را کنترل می‌کند.حتی نوشیدن آب گوجه فرنگی می‌تواند به کاهش دمای بدن کمک کند که به نوبه خود تعریق را کاهش می‌دهد. روزانه نصف فنجان آب گوجه فرنگی تازه بنوشید یا گوجه فرنگی تازه را در سالاد خود بگنجانید.
قبل از دوش گرفتن آب گوجه فرنگی تازه استخراج شده را روی قسمت‌های بدن که زیاد عرق می‌کنند بمالید و بگذارید ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بماند. آن را زیر دوش بشویید. در صورت نیاز این کار را تکرار کنید.

  1. چای سبز  :

چای سبز غنی از آنتی اکسیدان یک نوشیدنی شگفت انگیز است که می‌تواند از بوی بد دهان، بدن و پاها جلوگیری کند. چای سبز کمک به تولید گلوتاتیون  ( یک آنتی اکسیدان حامل که سموم مضر بدن را از بین می‌برد) کرده و سم‌زدایی می‌کند. هرچه سموم موجود در بدن شما کمتر باشد بدن شما بوی بهتری می‌دهد. همچنین پلی فنول‌های موجود در چای سبز به طراوت و بوی خوش دهان کمک کرده و ترکیباتی را که باعث بوی بد دهان می‌شوند از بین می‌برد.
۱ تا ۲ قاشق چای‌خوری برگ چای سبز را در یک فنجان بریزید.روی آن آب گرم بریزید. درب آن را بگذارید و به مدت ۲ تا ۳ دقیقه صبر کنید، سپس صاف کنید و کمی عسل اضافه کرده و بنوشید.روزانه ۳ تا ۴ فنجان چای سبز بنوشید.

  1. روغن نارگیل :

روغن نارگیل یک دئودورانت شگفت انگیز و طبیعی برای کمک به بدن شما است. خاصیت ضد‌میکروبی اسیدهای چرب با زنجیره متوسط ​​موجود در روغن نارگیل به کنترل رشد باکتری‌های ایجاد کننده بو کمک می‌کند. مصرف روغن نارگیل به سلامت دستگاه گوارش کمک شایانی می‌کند و بوی بد دهان و بدن را از بین می‌برد.
یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل ارگانیک را در دهان خود قرار دهید. روغن را به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه دور دهان خود بچرخانید.آن را تف کنید سپس دندان‌های خود را طبق معمول مسواک بزنید.این کار را هر روز صبح  با معده خالی انجام دهید. همچنین می‌توانید کمی روغن نارگیل را به آرامی روی قسمت‌های بدن که بیشتر عرق می‌کنند ماساژ دهید.

توجه: با روغن غرغره نکنید و آن را قورت ندهید.

  1. رزماری :

گیاه معطر رزماری همچنین می‌تواند باعث از بین رفتن بوی بد بدن شود. روغن‌های فرار موجود در رزماری می‌توانند با مهار رشد باکتری‌ها ، شما را از شر بوی بد بدنتان رهایی بخشد.
همچنین ترکیبات منتول و کلروفیل موجود در رزماری به خنثی سازی بوی شدید بدن کمک می‌کند و رایحه خوبی به بدن شما می‌بخشد. روزانه ۲ فنجان چای رزماری تهیه شده از برگهای تازه یا خشک شده بنوشید.
برای تهیه چای رزماری یک قاشق چای‌خوری گیاه رزماری را به یک فنجان آب داغ اضافه کرده و روی آن را بپوشانید و اجازه دهید به مدت ۵ دقیقه بماند. گیاه را قبل از نوشیدن صاف کنید.
همچنین می‌توانید ۸ تا ۱۰ قطره روغن رزماری را در ۶۰ قطره آب مخلوط کنید. آن را روی مناطقی که زیاد عرق می‌کنید بمالید. ۲ یا ۳ بار در روز این کار را تکرار کنید.
توجه: اگر به مصرف خارجی گل محمدی حساسیت دارید و پوستتان را به خارش می‌اندازد، هرگز از رزماری استفاده ننمایید.

  1. مریم گلی :

مریم گلی گیاه دیگری است که به دلیل وجود ترکیبات معطر مانند دیوسمتین، آپیژنین و لوتئولین در آن می‌تواند به بدن شما بوی شیرین و مطبوعی بدهد. اثرات ضد باکتریایی آن همچنین از تکثیر باکتری‌ها بر روی پوست جلوگیری می‌کند و در نتیجه بوی بد بدن را از بین می‌برد.
این گیاه فعالیت غدد عرق را کاهش می‌دهد به طوری که شما کمتر عرق می‌کنید حتی به دفع سموم مضر از بدن کمک می‌کند. مریم گلی همچنین به بهبود سلامت دهان و دندان شما کمک می‌کند.
روزانه ۱ یا ۲ بار چای مریم گلی بنوشید. برای تهیه چای یک قاشق چایخوری مریم گلی خشک یا تازه را به مدت ۵ دقیقه در یک فنجان آب گرم قرار دهید سپس آن را صاف کنید و مقداری آب لیمو اضافه کنید و آن را بنوشید.
می‌توانید این روش را هم جایگزین روش بالا کنید :

۲ قاشق غذاخوری مریم گلی خشک را به ۴ فنجان آب داغ اضافه کنید. اجازه دهید ۱۰ دقیقه بماند. وقتی محلول خنک شد، از آن برای شستشوی قسمت‌های بدن که زیاد عرق می‌کنند استفاده کنید. آن را در صورت نیاز تکرار کنید.
توجه: این گیاه برای مادران باردار یا شیرده توصیه نمی‌شود. همچنین از مریم گلی به مقدار زیاد خودداری کنید زیرا باعث سرگیجه می‌شود.

  1. دارچین :

دارچین که به عنوان یک خوشبو کننده عالی برای دهان شناخته می‌‍شود، ادویه دیگری است که به سرعت جذب بدن می‌شود و عطر و بویی تازه از خود به جای می‌گذارد. روغن‌های فرار موجود در آن با کاهش میزان باکتری در دهان به مبارزه با بوی بد دهان کمک می‌کند.
حداقل یک بار در روز چای دارچین بنوشید. برای تهیه چای یک عدد دارچین اندازه متوسط ​​را به مدت ۱۰ دقیقه در آب داغ قرار دهید  سپس چای تازه را بنوشید. این دمنوش همچنین به بهبود سلامت دستگاه گوارش کمک می‌کند.

برای مقابله فوری با بوی بد دهان، از چای دارچین خنک به عنوان دهانشویه استفاده کنید.

  1. جعفری :

جعفری حاوی مقدار زیادی کلروفیل است و دارای اثرات قلیایی است و به قلیایی‌سازی بدن و تصفیه خون کمک می‌کند.
جعفری به دلیل خاصیت ضد باکتریایی که دارد با باکتری‌های ایجاد کننده بوی بد در بدن مقابله و به سم‌زدایی بدن کمک می‌کند.
روزانه ۲ فنجان چای جعفری بنوشید. برای تهیه چای جعفری، ۱ قاشق چای‌خوری جعفری تازه خرد شده را به مدت ۵ دقیقه در یک فنجان آب داغ خیس کنید سپس آن را صاف کنید و قبل از نوشیدن اجازه دهید کمی سرد شود.

برای مقابله با بوی بد دهان می‌توانید از چای جعفری ولرم به عنوان دهانشویه استفاده کنید. حتی جویدن چند برگ جعفری تازه به از بین بردن بوی بد دهان کمک می‌کند.

  1. گندم :

علف گندم حاوی مقادیر زیادی کلروفیل است و این ترکیبی است که بوی بد بدن را خنثی می‌کند. گیاه گندم همچنین با ایجاد تعادل بین اسیدها و سموم موجود در خون که باعث تعریق می‌شوند  به کاهش تعریق بیش از حد کمک می‌کند.
علاوه بر این ، سرشار از ویتامین های گروه B و سایر مواد مغذی است که به تنظیم دمای بدن کمک می کند و همین امر مسبب تعریق کمتر می‌گردد.
۲ قاشق غذاخوری آب علف گندم را در یک فنجان آب مخلوط کنید.
صبح آن را با معده خالی بنوشید.این روال را روزانه تکرار کنید.

توجه: به دلیل طعم غالب و بسیار قوی گندم، ممکن است در ابتدای کار برخی از افراد حالت تهوع پیدا کنند.

غذاهایی که باعث بوی بد بدن می‌شود و باید از آنها اجتناب کنید چه غذاهایی هستند :

* از غذاهایی مانند سیر و پیاز که باعث بوی شدید بدن می‌شوند خودداری کنید.
* از غذاهایی که محتوای گوگرد زیادی هستند خودداری کنید.
* از غذاهایی مانند گوشت قرمز، الکل، غذاهای با طعم مصنوعی و غذاهای بی‌ارزش خودداری کنید. آنها حاوی سمومی هستند که از طریق عرق آزاد می‌شوند و می‌توانند بوی بدی به بدن شما بدهند.
* هل و چای یاس به شما کمک می‌کند تا سموم بدن را دفع کنید و همچنین هضم غذا را آسان می‌کند و بوی خوبی به بدن می‌دهد.
* برای سم زدایی از بدن و کنترل بوی بد بدن از میوه‌ها و سبزیجات تازه استفاده کنید.
* هر روز به اندازه کافی آب بنوشید تا از تجمع سموم در بدن جلوگیری کند.
* همیشه پس از یکبار پوشیدن، لباس‌های خود را بشویید.
* کفش تنگ نپوشید و از پوشیدن کفش به مدت طولانی خودداری کنید.
* تا حد ممکن بدن خود را خشک نگه دارید.
* حتماً از البسه نخی استفاده کنید زیرا جنس نایلون بوی بد بدن را تشدید می‌نماید.
*از بهترین مواد غذایی برای از بین بردن بوی بد بدنتان است زیرا هضم غذا را آسان می‌کند.
* مرکبات تأثیر زیادی در بوی بدن شما دارند و بدن شما را خوشبوتر می‌کنند. پرتقال، توت فرنگی، آناناس و سیب همه در خانواده مرکبات قرار می‌گیرند لذا حتماً ۴ تا از مرکبات را در زنجیره غذایی روزانه خود بگنجانید.
* ماست دارای پروبیوتیک‌هایی است که به هضم غذا کمک می‌کند و سبب می‌شود تا بوی بد بدنتان از بین برود.
*دانه شنبلیله به بهبود هضم غذا کمک می‌کند و بوی بد بدن را از بین می‌برد و حاوی آنتی اکسیدان است که به بدن ما کمک می‌کند تا از شر سموم خلاص شویم.