گردو و فواید آن

گردو و فواید آن

گردو نه تنها طعم عالی دارد بلکه منبع غنی از چربیهای اشباع شده و اشباع نشده و همچنین منبع خوبی برای اسیدهای چرب امگا ۳ و سرشار از ویتامین E  می‌باشد و مناسب برای بیماران قلبی است. مانند اکثر آجیل ها ، آنها به راحتی می توانند به عنوان سالم ترین مواد غذایی به غذای شما اضافه شوند. کافی است سالاد ، ظرف سبزیجات ، میوه یا دسر مورد علاقه خود را خرد کرده و به آن اضافه کنید.
ویتامین‌های موجود در گردو شامل ویتامین C، تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، ویتامین B5، B6، اسید فولیک و ویتامین‌های B12، E، K و A می‌شود.
گردو منبع غنی از مواد معدنی شامل کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، روی، مس، منگنز و سلنیوم است.
خوردن روزانه ۳۰ گرم معادل ۷ عدد  گردو برای هر فرد بالغ کافی است. در مصرف آن زیاده روی نکنید.

فواید گردو :

۱- مزایای قلبی و عروقی
با توجه به مقادیر بالای اسیدهای چرب امگا ۳ ، گردو برای سیستم قلبی عروقی بسیار مفید است. خوردن چند گردو در روز ممکن است به کاهش فشار خون نیز کمک کند. امگا ۳ باعث کاهش کلسترول بد در بدن و تولید کلسترول خوب و همچنین به کاهش التهاب و تقویت عملکرد رگ‌های خونی کمک می‌کند. در نتیجه ، گردو می‌تواند سلامت قلب را ارتقا بخشد کیفیت خون را بالا برده باعث کاهش کلسترول LDL (مضر) می‌شود. محققان مدتهاست از رابطه بین فشار خون سالم و مصرف مواد معدنی خاص از جمله پتاسیم ، کلسیم و منیزیم آگاه بوده اند.گردو به کاهش مشکلات در سندرم متابولیک کمک می کند.
بنابه گفتهٔ محققان سندروم متابولیک مجموعه ای از عوامل خطر مانند چربی دور کمر، چاقی شکمی، فشارخون بالا، دیابت، تری گلیسیرید بالا و  HDL چربی خون پایین است که وقتی با هم رخ می‌دهند ، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، سکته و دیابت را افزایش می‌دهند.
مطالعه منتشر شده در مجله تغذیه انگلیس نشان داد که خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب برای کسانی که بیش از چهار بار در هفته آجیل مصرف می‌کنند، در مقایسه با افرادی که هرگز یا به ندرت آجیل مصرف نمی کنند ، ۳۷ درصد کمتر است.

۲- برای مغز مفید است
گردو از لحاظ ظاهری نیز به مغز شبیه می‌باشد وبعضی ها آن را غذای مغز نامیده اند.گردو حاوی مواد شیمیایی مهمی و همچنین مقادیر زیادی از چربی‌های اشباع نشده است که مزایای بالقوه ای را برای سلامتی و عملکرد مغز به همراه دارد.
همچنین چربی های مفید ، سایر مواد مغذی مهم مانند ویتامین E ، فولات و اسید الاژیک همگی در گردو یافت می شوند و همچنین در محافظت از نور و عملکرد حافظه نقش دارند.
گردو دارای ملاتونین است. ملاتونین یک مولکول پیام رسان فعال و گسترده در سیستم عصبی ما است . ملاتونین در تنظیم خواب ، ریتم روزانه (شبانه روزی)، تنظیم روشنایی و  تاریکی و سایر فرایندها بسیار مهم است.گردو حاوی اسیدهای چرب ضروری امگا ۳ و ۶ است. اینها به بهبود حافظه و عملکرد شناختی کمک می‌کنند. همچنین گردو باعث کاهش خطر ابتلا به آلزایمر می‌شود.

۳- تقویت روحیه
اسیدهای چرب امگا ۳ برای پیشرفت و عملکرد سیستم عصبی مرکزی مهم هستند. تحقیقات مثبت و شواهد بالینی وجود دارد که نشان می دهد اسیدهای چرب امگا ۳ به خوبی می توانند در برخی از اختلالات خلقی نقش داشته باشند.

۴- کاهش وزن
گردو مانند سایر مغزها، سرشار از فیبر و پروتئین است بخاطر همین احساس سیری به شما می‌دهد.
شواهدی وجود دارد که نشان می دهد مصرف گردو در جای سایر غذاها باعث افزایش وزن نمی‌شود ،یک جایگزین عالی برای میان‌وعده برای افرادی که به دنبال مدیریت وزن خود هستند، می‌باشد.

۵- جلوگیری از سرطان
خاصیت آنتی اکسیدانی گردو به کاهش استرس کمک می‌کند و خاصیت ضد التهابی به کاهش خطر التهاب مزمن کمک می‌کند و دقیقاً ترکیب این دو نوع خطر بزرگترین تهدید را برای ابتلا به سرطان ایجاد می کنند. بیشترین مطالعات تاثیر گردو بر سرطان پروستات و سرطان پستان است و مشخص شده است که با مصرف مداوم گردو ، خطر آنها کاهش می یابد. در مورد سرطان پروستات ، شواهد تا حدودی قوی‌تر است.

۶- سلامت استخوان ها
گردو منبع خوبی از مواد معدنی مس است. کمبود شدید مس با کاهش تراکم مواد معدنی استخوان و افزایش خطر پوکی استخوان همراه است.
پوکی استخوان نوعی بیماری است که استخوان ها نازک و کم چگال می شوند و باعث چند بار شکسته شدن آنها می‌شود. مس همچنین نقش مهمی در حفظ کلاژن و الاستین ، اجزای اصلی سازنده بدن دارد.بدون مس کافی ، بدن نمی‌تواند بافت آسیب دیده یا کلاژن سازنده استخوان را جایگزین کند. این می‌تواند به طیف وسیعی از مسائل از جمله اختلال عملکرد مفصل منجر شود.گردو حاوی مقدار زیادی منگنز است. ثابت شده است که منگنز در ترکیب با مواد معدنی کلسیم و مس از پوکی استخوان جلوگیری می‌کند. منیزیم ، یک ماده معدنی دیگر در گردو است که برای تشکیل استخوان مهم است زیرا به جذب کلسیم در استخوان کمک می‌کند.

۷- جلوگیری از افسردگی
گردو بخاطر امگا ۳ زیادی برای کمک به پیشگیری از افسردگی نقش مهمی دارد.

۸- رشد مو ، ناخن سالم داشته باشید
گردو منبع بسیار خوبی از بیوتین یا ویتامین B7 است که باعث می‌شود موها و ناخن‌ها قوی‌تر و بلند‌تر می‌شوند و همچنین از ریزش مو جلوگیری می کنند. ویتامین E همچنین می تواند به درخشش سالم مو و ناخن شما کمک کند.استفاده منظم از روغن گردو ممکن است پوست سر شما را مرطوب نگه دارد. این ممکن است به درمان شوره سر کمک کند.

۹- عالی برای پوست
مصرف گردو به دلیل داشتن آنتی اکسیدان قدرتمند و ویتامین E ،به داشتن پوست جوان تر و سالم تر کمک می‌کند. افزایش سطح استرس ممکن است منجر به بروز زودتر چین و چروک‌ها و علائم دیگر پیری شود.ویتامین E (یک آنتی اکسیدان طبیعی) موجود در گردو به مبارزه با رادیکالهای آزاد ناشی از استرس کمک می‌کند. این خاصیت می تواند به تأخیر در روند پیری کمک کند.همچنین می توانید از روغن گردو به صورت موضعی برای جلوگیری از خشکی پوست استفاده کنید.

۱۰-بالا بردن انرژی
یکی از فواید فوری گردو این است که آنها حاوی مقدار زیادی ویتامین B هستند ، که می‌تواند انرژی شما را تقویت کند.افراد مبتلا به بیماریهای التهابی مانند آسم ، آرتروز و اگزما به دلیل وجود اسیدهای چرب ضروری می‌توانند از مزایای گردو بهره‌مند شوند.اسید فولیک موجود در گردو برای خانمهای باردار و جنین به ویژه ضروری است. اسید فولیک دارای بسیاری از خواص بیولوژیکی مفید است که در دوران بارداری بسیار مفید است.گردو سرشار از فیبر است. این ماده مغذی به عملکرد درست دستگاه گوارش شما کمک می‌کند. همه انسانها برای حفظ سلامت دستگاه گوارش خود به صورت روزانه به فیبر نیاز دارند خوردن گردو روزانه ممکن است به رفع مشکلات گوارشی کمک کند و عملکرد روده شما به درستی انجام شود.گردو با پوست را در جای خشک و خنک و تاریک می‌توان تا یکسال نگهداری کرد. در فریزر هم می‌توان بیشتر از یکسال نگهداری کرد.