چای سیاه یا چای گیاهی کدام برای شما بهتر است؟

چای سیاه یا چای گیاهی کدام برای شما بهتر است؟

به طور کلی چای فواید زیادی دارد. این نوشیدنی بسیار سالم تر از نوشابه ، آب میوه های شیرین ، یا قهوه های حاوی شکر و خامه است. در اینجا برخی از مزایای کلی چای سیاه و گیاهی ذکر شده است:

اگرچه چای سیاه حاوی کافئین است ، اما مقدار کافئین یک فنجان چای بسیار کمتر از یک فنجان قهوه است.

مزایای چای سیاه :
هضم را بهبود می بخشد
عطش را فرو می برد
نفخ شکم را برطرف می کند
بدن را خنک می کند
به عنوان یک داروی ادرار آور عمل می کند
بدن را پاکسازی می کند

اگر آن را به مقدار زیاد و طولانی مدت بنوشید ، چای سیاه باعث بیماری قلبی می‌شود و همچنین بدلیل رنگ چای های کارخانه ای برای دندان خیلی مناسب نیستند.
چای ها دارای آنتی اکسیدان ها هستند ، فقط در شکل ها و اندازه های مختلفی وجود دارد.
از چای های گیاهی برای پاکسازی سیستم خود و مقابله با علائم هنگام پیدایش استفاده کنید. چای های گیاهی در انواع مختلف و طعم و رنگ‌های خوشمزه قرار دارند و به طور طبیعی عاری از قند و کالری هستند و ضرری هم برای بدن ندارند.
چای گیاهی که از گیاهان مختلف تهیه می شود ، به هیچ وجه کافئین ندارد. چای گیاهی برای اکثر افراد بی خطر است دادن نوشیدنی های کافئین دار به کودکان بسیار خردسال یا افراد مسن قطعاً توصیه نمی شود.

چای سبز

چای سبز در افراد مبتلا به بیماری های قلبی اثرات مثبتی نشان داده است و به عنوان یک چای مناسب برای پیشگیری از سرطان تصور می‌شود. همچنین چربی را اکسیده می‌کند و به دلیل ترکیب آن در رژیم های کاهش وزن مطالعه بسیار استفاده می‌شود.
چای سبز جایگزین مناسبی برای نوشیدن قهوه محسوب می شود. دکتر آنتونی کوری ، جراح ارتوپدی در مرکز پزشکی دانشگاه تولدو ، می گوید: “چای سبز با حداقل فرآوری و دارای بیشترین مزایای سلامتی نسبت به چای‌های موجود است.” “چندین مطالعه نشان داده است که افرادی که چای سبز می نوشند بسیار کمتر به سرطان مثانه ، سینه ، ریه ، معده ، لوزالمعده و کولورکتال دچار می‌شوند . علاوه بر این ، تحقیقات نشان می‌دهد که چای سبز به کاهش دیابت نوع ۲ و بیماری های قلبی کمک می کند. در چای سبز به بهبود حدت ذهنی و همچنین [افزایش] سوخت و ساز بدن کمک می کند. ” کوری می افزاید: اگرچه درمورد میزان چای سبز در طول روز نباید زیاده روی کنید.

چای ترش

چای خوشرنگ و خوشمزه است. برای بیماری دیابت ، لاغری مفید است و چربی پوست را کاهش میدهد
چای ترش دارای خواص ضد ویروسی است و مطالعات آزمایشگاهی نشان داده است که عصاره آن در برابر انواع آنفولانزای مرغی بسیار مؤثر است.
مطالعات نشان داده اند که چای ترش باعث کاهش چربی خون می‌شود و همینطور چای ترش باعث کاهش فشار خون بالا می‌شود.
چای ترش همچنین ممکن است اثرات آسپیرین را کم کند ، بنابراین بهتر است آنها را با فاصله ۴ ساعت از هم میل کنید.
مصرف آن در روز به اندازه یک استکان کمرباریک کافی است.

چای بابونه

چای بابونه با طبیعت گرم و خشک است و یکی از بهترین جایگزین چای برای معتادین به چای سیاه و قهوه است. اما چای بابونه گزینه مناسبی برای نوشیدنی کنار صبحانه شما به حساب نمی آید ، بهتر است از آن برای کاهش فشار یک روز کاری سخت استفاده کنید. زیرا موادی که در چای بابونه است به شما کمک می کند سطح استرس را کاهش دهید.
نوشیدن یکی از بهترین نوشیدنی ها در اواخر شب است . بخور بابونه در درمان سینوزیت موثر است.

خواص دیگر آن:
ضد باکتری – ضد التهاب _ کاهش سردرد و میگرن _ درمان اسهال و زخم معده _ ضد اسپاسم و کاهش درد قاعدگی _ درمان کم‌خونی _ کاهش استرس و افسردگی _ درمان آفتاب سوختگی _ کاهش تیرگی دور چشم _ پاکسازی کبد _ بهبود روماتیسم
یک قاشق غذاخوری چای بابونه + یک لیوان آب جوش چند دقیقه گذاشته تا دم بکشد.

چای نعنا

یکی از محبوب ترین دمنوش های گیاهی با طبع گرم چای نعنا است که دارای طمعی شیرین و مزه ای دلپذیر می باشد. شما می‌توانید این نوشیدنی را جایگزین چای کنید و روزانه دو لیوان از آن مصرف کنید. یکی از مزایای دیگر این نوشیدنی جدا از آنتی اکسیدان موجود در آن، نداشتن کافئین است.
از محبوب ترین برای دستگاه گوارش است. هنگامی که احساس ناراحتی در دستگاه گوارش دارید ، گرفتگی ، حالت تهوع یا سوء هاضمه باشد ، چای نعناع یک درمان طبیعی عالی برای شما است. چای نعناع همچنین استرس شما را تسکین داده و شما را آرام می کند.
شواهد همچنین نشان می دهد که ماساژ با روغن نعناع در آرامش اسپاسم روده ، مری و روده بزرگ مؤثر است.

خواص دیگر آن :
ضدنفخ،سکسکه،تهوع،اسهال،دل پیچه،بواسیر،دردشکم، تب ، مقوی قلب، بادشکن،اشتهاآور، دفع صفرا، پاکسازی و تقویت کبد و طحال،برای سرما‌خوردگی و بیماری های حلق و گلو (از پونه قوی‌تر) بسیار مناسب می‌باشد.

طرز تهیه: یک قاشق غذاخوری نعناع را داخل دو لیوان آب جوش ریخته و گاز را خاموش کنید بگذارید تا دم بکشد.

چای زنجبیل

چای زنجبیل یک نوشیدنی تند و خوشمزه است که طبع گرم و خشک دارد. نوشیدن آن در صبح زود به شما انرژی کافی را خواهد داد. همچنین می‌تواند درد مفصل ها و التهاب را کاهش دهد. به دلیل داشتن طمعی شیرین برای کسانی که به شیرینی نوشابه و قهوه اعتیاد دارند مناسب است.یک آنتی اکسیدان سالم و مهمترین خصوصیت آن ضد تهوع بودن است. مطالعات به طور مداوم نشان می دهد که زنجبیل برای تسکین حالت تهوع خصوصاً در اوایل بارداری موثر است ، اگرچه ممکن است تهوع ناشی از درمان سرطان و بیماری حرکتی را نیز تسکین دهد.
در حقیقت ، مطالعات نشان داده زنجبیل به اندازه داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن در تسکین درد دوره یائسگی و قاعدگی مؤثر است. شواهد همچنین حاکی از آن است که زنجبیل ممکن است به جلوگیری از زخم معده و تسکین سوء هاضمه یا یبوست کمک کند

خواص:
تقویت حافظه، کنترل دیابت ، کنترل قند خون و چربی خون ،خون‌ساز،تنظیم ادرار،خلط آور،ملین،درمان اسهال ساده و خونی،مانع بروز سرطان،کاهش چربی خون، ضد انعقاد خون ،کمردرد ، آشفتگی در مسافرت ، سرفه
هشدار: زیاده روی در مصرف باعث فشار خون و ضعف نیروی جنسی و درد معده است.

طرز تهیه: نصف قاشق چای خوری زنجبیل(بهتر است از زنجبیل تازه استفاده شود ) در یک لیوان آب جوش ریخته و در ظرف را گذاشته تا حدود ده دقیقه بماند سپس با کمی عسل مخلوط کرده،میل نمایید.

چای گل گاو زبان و سنبل الطیب     

دارای طبع گرم و تر است.
خواص:
خواب آور،آرام‌بخش اعصاب،پایین آورنده فشار خون، ،رفع تنگی نفس،گلو درد،مقوی معده و کبد سرد،افزایش ترشح ادرار،ضد سردرد های عصبی،درد کلیه،قولنج،اسپاسم،تشنج،صرع،سودا،صفرا،وسواس و سنگ کلیه

طرز تهیه: دو قاشق غذاخوری(یک مشت)گل گاو زبان + یک قاشق غذا خوری(یک مشت کوچک)سنبل الطیب + دو لیوان آب جوش را نیم ساعت بگذارید تا دم بکشد وبه رنگ قرمز آلبالویی در آید. می‌توانید با نبات یا عسل نوش جان کنید.

چای بادرنجبویه

چای بادرنجبویه دارای عطر و طعم سبک است و طبیعت بسیار گرم دارد. تقویت کننده سیستم ایمنی بدن است.

خواص دیگر:
جوانسازی پوست مقوی قلب واعصاب،خون‌ساز،تقویت کننده سلولهای مغز،فوق العاده آرام‌بخش،محرک معده،خواب آور،نشاط آور،ضد صدای گوش،تشنج،اسپاسم،بیماری های کلیوی،بوی بد دهان و خواب‌های آشفته

طرز تهیه: یک مشت کوچک بادرنجبویه + دو لیوان آب سرد روی شعله مستقیم قرار دهید تا به نقطه جوش برسد سپس گاز را خاموش کرده تا خوب دم بکشد.

چای دارچین      

بسیار خوش عطر و داری طبع گرم می‌باشد.

خواص:
ضد دیابت ، ادرارآور،مفرح،محرک اعصاب،تقویت معده،کبد، قلب وعروق،کاهش درد کمر و مفاصل،تسریع جریان خون،نیرو بخش،باز کننده انسداد مجاری، اخلاط رطوبتی،پا درد های رطوبتی،سرفه های رطوبتی،دلهره،بوی بد دهان،دردهای استخوانی، ،سردی بدن

هشدار:برای زنان باردار مضر است.
چای دارچین را هم تنها می‌توان دم کرد هم مقداری چوب دارچین را داخل چای هایی با طبع سرد مثل چای سبز برای متعادل کردن آن اضافه کرد.

طرز تهیه: چوب دارچین + دو لیوان آب سرد با شعله کم آرام جوش آورده سپس گاز را خاموش کرده تا دم بکشد و به رنگ آلبالویی درآید.

چای پونه       
باعث تقویت معده،قلب،جهاز هاضمه شده و دارای طبع گرم و خشک است.

خواص:

قوی‌ترین آنتی بیوتیک، آرام بخش ،بادشکن،رقیق کننده خون،ادرارآور،خلط آور،صفرابر،انرژی زا،بسیار مفید برای سینه درد و آزاد کردن اخلاط
ضدتب ،سرفه،حساسیت،نفخ،نقرس،سکسکه،آشفتگی،دل بهم‌خوردگی،خستگی،باعث به تاخیر انداختن عادات ماهیانه می‎شود.

طرز تهیه: یک قاشق غذاخوری + دو لیوان آب جوش با شعله غیر مستقیم دم بکشد.

چای کوهی   

دارای طبیعت گرم است.

خواص:
ضدحساسیت،ادرار آور،باز کننده گرفتگی های روده و کبد،تقویت سیستم ایمنی
طرز تهیه: یک قاشق غذا خوری + دو لیوان آب وش با شعله غیر مستقیم مدتی دم بکشد.

چای جادویی به لیمو

دارای طبیعت گرم است. بوی بسیار دلنشین دارد.
تحقیقات حاکی از آن است که به لیمو ممکن است سطح چربی خون بالا را بهبود بخشد.

خواص:
کاهش استرس ، خواب راحت ، بهبود هضم غذا و جلوگیری از نفخ، مسهل ، ضد تب ، تقویت سیستم ایمنی بدن ،رفع تپش قلب شدید

طرز تهیه: یک قاشق غذاخوری به لیمو را داخل  دو لیوان آب جوش ریخته،شعله را خاموش کرده و بگذارید دم بکشد.
استفاده از به لیمو در دوران بارداری و شیردهی و افرادی که ناراحتی کلیوی دارند مناسب نیست.

چای آویشن

دارای طبع گرم است.

خواص:
میکرب کش قوی (چند برابر آنتی بیوتیک)، ضد انگل ،سرفه ، درمان سرماخوردگی، اشتها‌‎‌آور، درمان آسم و تنگی نفس، افزایش شیر مادر،ادرار آور، بالا برنده فشار خون ، کاهش غلظت خون

طرز تهیه: یک قاشق غذا خوری داخل دو لیوان آب جوش ریخته بگذارید تا دم بکشد.

چای گزنه      

دارای طبع گرم و خشک می‌باشد.
خواص:
افزایش نیروی جنسی ،کاهش ورم ، چاق کننده بدن ،ضد قند خون،غلظت خون،چربی،صفرا، بلغم، سنگ کلیه، سرطان، خونریزی ها، ریزش مو، خستگی، انگل، کرم روده

طرز تهیه: یک قاشق غذا خوری را داخل دو لیوان آب‌جوش ریخته تا دم بکشد.

چای اسطوخودوس

دارای طبع گرم وخشک می‌باشد.

خواص:
آرام بخش اعصاب ، تقویت کننده سلولهای مغز، افزایش شیر مادر، نشاط آور، باز کننده انسداد عروقی، مسهل سردی مغز، ضد میگرن، زکام ، آسم، برونشیت،دل‌پیچه، رماتیسم، درد سینه، تنگی نفس، سرفه ، اگزما، ضد عفونی کننده دستگاه مجاری ادراری، در اکثر بیمارریها کاربرد دارد.

طرز تهیه: دو قاشق غذا خوری را در دو لیوان  آب‌جوش ریخته بگذارید دم بکشد.

چای بهار نارنج

دارای عطر بسیار خوش و طبع گرم و خشک است.

خواص:
آرام‌بخش، نشاط آور، اشتها آور، تقویت قلب، اعصاب، نیروی جنسی؛ رفع دل پیچه و گاز معده، تسکین درد سینه و سردرد های عصبی،باعث رفع غلظت خون و رفع غم و غصه می‎‌شود.

طرز تهیه: یک قاشق غذا خوری بهارنارنج را در دو لیوان  آب‌جوش ریخته و بگذارید دم بکشد.

چای سیب

تا به حال از سیب به عنوان دمنوش استفاده کرده اید؟ اگر جواب شما منفی است پیشنهاد می‌کنم چای سیب را امتحان کنید و از آن لذت ببرید.
چای سیب دارای طبع گرم و بسیار خوش بو و مقوی است.
با نوشیدن این چای خستگی های روزانه خود را التیام دهید.

خواص:
مقوی قلب ،ضد اسهال، ضد سرماخوردگی و کمک به تقویت سیستم ایمنی بدن ، کاهش سرطان، کاهش کلسترول و تری گلیسیرید، علایم یائسگی را کاهش می‌دهند.
بخاطر شیرین بودن سیب بهترین نوشیدنی برای افراد دیابتی است.
سیب تازه را به چند قسمت برش دهید ( از سیب خشک شده هم می‌توانید استفاده کنید) داخل یک قوری آب جوش ریخته و بگذارید دم بکشد. میتوانید از دارچین یا عسل یا زنجبیل هم برای خوش طعم شدن آن استفاده کنید.

چای برگ درخت به  

دارای طبع گرم ومعتدل است.

خواص: قابض ، نرم کننده سینه، مقوی قلب، مفرح، نشاط آور.

طرز تهیه: ۱۰ تا ۱۵ عدد برگ به را ۲۰ دقیقه خیسانده و بشویید و در یک لیتر آب در قوری ترجیحا ظرف مسی حرارت دهید و به محض اینکه به جوش آمده فورا شعله را کم کنید و گاهی برگ ها را بر هم بزنید زمانیکه ۳/۱ آب بخار شد چای آماده است. (می توانیداز هل یا چوب دارچین برای برای معطر کردن استفاده کنید)

اکیناسه

احتمالاً چای گیاهی دیگری به نام اکیناسه شنیده اید. تحقیقات نشان داده سیستم ایمنی بدن را بالا می‌برد.
بسیاری از تحقیقات نشان داده اند که اکیناسه می تواند باعث تقویت ایمنی بدن شود و مدت زمان سرماخوردگی را کوتاه کند ، از شدت علائم آن کاسته یا حتی از بروز آن جلوگیری کند.برای اثربخشی این گیاه باید مطالعات علمی بیشتری انجام شود. برخی از افراد نسبت به اکیناسه واکنشهای آلرژیک نشان داده اند .
این نوشیدنی گیاهی گرم ممکن است در تسکین گلو درد یا گرفتگی بینی به شما کمک کند.
چند عدد اکیناسه را داخل قوری آب جوش ریخته و بگذارید تا دم بکشد.
تعداد دمنوش ها برای استفاده روزانه بسیار زیاد و متنوع هستند. امیدواریم با مقاله فوق بتوانیم در زندگی سالم‌تر به شما کمک کرده باشیم.