پنج گیاه آرامبخش برای از بین بردن اضطراب

پنج گیاه آرامبخش برای از بین بردن اضطراب

گیاهان داروئی با حداقل ۵۰۰۰ سال قدمت نقشی پررنگ در سلامتی انسان‌ها داشته‌اند. با گذر زمان توسط پزشکان و معالجین با فرهنگ‌ها و تمدن‌های مختلف برای آرام کردن اعصاب و محافظت از بدن در برابر استرس و اضطراب مورد استفاده قرار گرفته است. این اضطراب و نا‌آرامی در عده‌ای طولانی مدت و در عده‌ای کوتاه مدت است که این داروها برای درمان هر دو حالت مورد استفاده قرار می‌گیرد.
طبق تجربیات افراد، گیاهان زیر برای اضطراب و دلشوره و استرس درمانگر خوبی بوده است  البته گاهی این حالت روحی آنقدر گسترده است که از این گیاهان می‌توان فقط بعنوان مکمل استفاده کرد اما در هر صورت هنگام مصرف حتماً با پزشک خود مشورت کنید تا تداخل داروئی نداشته باشید.

  1. بابونه

بابونه یکی از قدیمی‌ترین گیاهان دارویی است و برای درمان انواع بیماری‌های انسان مانند تب یونجه، التهاب ، اسپاسم عضلانی، اختلالات قاعدگی، بی‌خوابی، زخم، اختلالات دستگاه گوارش، درد روماتیسمی و بواسیر استفاده می‌شود. بابونه به طور گسترده‌ به عنوان یک آرام‌بخش ملایم و خواب‌آور در نظر گرفته می‌شود، اثرات آرام‌بخشی آن ممکن است به دلیل فلاونوئید، آپی ژنین باشد که به گیرنده‌های بنزودیازپین در مغز متصل می‌شود. بابونه به مقدار زیاد در لوازم آرایشی و درمانی  و به شکل چای گیاهی مورد مصرف قرار می‌گیرد.

  1. اسطوخودوس

اسطوخودوس که به رایحه خوش معروف است، به عنوان درمانی برای انواع بیماری‌ها از بی‌خوابی و خستگی گرفته تا افسردگی و اضطراب استفاده شده است. در یک مطالعه تصادفی سال ۲۰۱۰ ، نشان داده شد که اسطوخودوس در برطرف کردن علائم اضطراب در افراد مبتلا به اختلال اضطراب عمومی همانند لورازپام عمل می‌کند.

  1. گل گاو زبان

گل گاو زبان  در اصل برای درمان ” بی قراری” یا ” بیماریهای هیستریکی ” استفاده می‌شد. محققان بر این باورند که گل گاوزبان با افزایش میزان اسید گاما آمینوبوتیریک در مغز کار می‌کند، که باعث کاهش فعالیت  برخی سلول‌های مغزی می‌شود و احساس آرامش بیشتری در شما ایجاد می‌کند.
گل گاو زبان به اندازه داروی اگزازپام برای درمان علائم اضطراب در افراد مبتلا به استرس موثر است، گرچه به سرعت اگزازپام کار نمی‌کند. مطالعه دیگر نشان داد که بیمارانی که قبل از جراحی به آنها گل گاو زبان داده شده بود ، اضطراب کمتری نسبت به دیگر بیماران داشتند و به همان سرعت از بیهوشی بهبود یافتند.

relax

  1. بادرنجبویه

بادرنجبویه از خانواده نعناع است و تا قرون وسطی برای مقابله با استرس و اضطراب، تقویت خواب و بهبود هضم از آن استفاده می‌شده است. مطالعاتی که روی سایر گیاهان آرامبخش انجام شده، نشان می‌دهد که می‌تواند یک آرام‌بخش قوی برای اضطراب و کمک کننده به خوابی آرام باشد. بادرنجبویه باعث افزایش خلق و‌خو و افزایش آرامش و هوشیاری می‌شود.

  1. سنبل الطیب

سنبل الطیب از قدیم برای درمان بی‌خوابی و اضطراب استفاده می‌شده و در قرن ۱۷ در اروپا رواج یافت. دانشمندان بر این باورند که سنبل الطیب مانند سایر گیاهان آرام‌بخش، میزان اسید آمینوبوتیریک  را در مغز افزایش می‌دهد، عملکرد سنبل الطیب مشابه داروهایی مانند آلپرازولام (زاناکس) و دیازپام (والیوم) که باعث آرامش مغز می‌شود است.