دِرَو قلبی برای آجاکو

دِرَو قلبی برای آجاکو

روستای دِرَو در استان اردبیل ، شهرستان خلخال، بخش شاهرود قرار دارد.این روستا در ۴ کیلومتری شمال غربی شهر کلورو ارتفاع آن از سطح دریا ۱۵۹۰ متر می‌باشد.


حدود ۲۰۰۰ سال پیش یکی از حاکمان هخامنشیان به نام پادشاه آمیفتریون این روستا رو کشف کرد. آن‌ها به شیوه‌های جدید دامداری و دامپروری می‌کردند و خانه‌های محکم‌تری در کوتاه‌‌ترین زمان می‌ساختند. پادشاه از هوش و نبوغ آنها استفاده کردو   از آن‌ها برای ساختن صدها خانه‌ پایدار و محکم بهره برد و برای قدردانی از آن‌ها اسم این روستا را دِرَو گذاشت که در زبان رومی به معنای فرز و چابک می‌باشد.

زبان اين روستا، همانند زبان مردم غالب شاهرود، تاتي است كه به گفتۀ محققين، ادامۀ آذري (زبان قديم آذربايجان) يا همانند آن است و با تالشی شباهت‌های بسياری دارد.
روستای درو دارای آثار تاریخی با قدمت بالای ۱۵۰ سال است از جمله حمام قدیمی درو که توسط محمد تقی خان معروف به بخان ساخته شده است. که متاسفانه هم اکنون در آستانه تخریب قرار گرفته و جز سنگ و کلوخ چیزی از آن باقی نمانده درصورتی که می‌توانست در صورت حفظ شدن به عنوان یکی از آثار فاخر تاریخی پذیرای گردشگران استان اردبیل باشد.
یکی از دیگر آثارمعروف این روستا ، امامزاده سید حمزه درو (منتسب به نوادگان امام موسی کاظم (ع) ) است که در کنار رودخانه شاهرود واقع شده است و مردم محل برای این امامزاده خیلی ارزش قائل هستند.

عامل اصلی استقرار جمعیت در روستای درو وجود زمینهای مساعد برای کشاورزی، آب و هوای مناسب و آب فراوان می باشد.

ما در شرکت گردش کالا محصولات ارگانیک و سالم روستای درو را به عرضه می‍‌‌رسانیم ‌. تلاش مردم این روستا قابل ستایش است. گیاهان دارویی ما دارای کیفیت بالا می‌باشند و عسل این روستا طبیعی و با دقت فراوان توسط افراد خبره تولید شده است. امیدواریم از خرید خود لذت برده و باعث رشد و شکوفایی روزافزون مردم این روستا شوید.

برگرفته از سایت های : ویکی پدیا و سی ایران ، دروجان و با همکاری جناب دکتر جهان سبزعلی پور