خلخال شهری رویایی و زیبا

خلخال شهری رویایی و زیبا

خلخال، یکی از بزرگ‌ترين شهرهای استان اردبیل می‌باشد كه مركزش هروآباد است و در جنوب شرقی اردبیل قرار دارد .اين شهر سه بخش دارد و از شهرهاي قديمي آذربايجان است با قدمت تاریخی چهار هزار ساله و گنجینه ای بی نظیر از آثار تاریخی، باستانی و نیز به دلیل موقعیت جغرافیایی ویژه ای که دارد موجب پیوند گردشگری و تاریخ کهن آذربایجان می‌شود.
خلخال از شمال به اردبیل، از شرق به کوه های تالش ، از جنوب به استان زنجان و از غرب به میانه ختم می شود. رودهای هروآباد و آرپاچایی در آن جریان دارند.
دلیل نامگذاری خلخال:
این شهر به علت وضعیت اقلیمی و ویژگی های طبیعی، در نقاط مختلف، آب و هوای مختلفی دارد و به همین علت در گذشته به این شهر «خال خال» می‌گفتند و اسم آن به مرور زمان به خلخال تغيير پیدا نموده است. نام قدیمی آن هروآباد نیز بوده و زبان‌ گفتاری آن‌ها ترکی آذربایجانی می‌باشد. در بعضي از منابع، از اين شهر به نام خلخال زَر ياد شده است.
آب و هوای خلخال:
خلخال منطقه‌‌ای کوهستانی با آب و هوای معتدل و نسبتاً سرد می‌باشد. آب و هوای خلخال در تابستان معتدل و بسیار لذت‌بخش و در زمستان سرد می‌باشد. کوه های تالش که در فاصله بسیار کمی از این شهر واقع شده اند، سرد و پربرف بوده و قسمتی از شهر که در کنار رودخانه قزل اوزن قرار گرفته است، گرم و مرطوب است.

مکان های دیدنی خلخال:

چشمه ازناو خلخال

قله و چشمه ازناو از زیباترین جاذبه‌های این منطقه است که در ۵ کیلومتری جنوب خلخال و نزدیک اسالم قرار دارد و یکی از پر آب‌ترین چشمه‌های استان اردبیل است. این چشمه بخشی از آب آشامیدنی اهالی منطقه را فراهم می کند و رودخانه نسبتا پرآبی راتشکیل می‌دهد که تا خود هروآباد جاری است و باعث شده باغ‌های بسیار زیبا و مفرحی را در امتداد خود بوجود آورد.
بلندترین نقطه این منطقه ، قله زیبای ازناو با ارتفاعی حدود ۲۴۲۲ مترازسطح دریا می‌باشد.
پنج غار طبیعی آهکی بزرگ و کوچک نیز در شهر ازنا قرار دارد که از جاذبه های دیدنی این شهر می باشد.

   غار هفت خانه:

غار هفت خانه در ارتفاع ۱۶۰۰ متری و بیست کیلومتری جنوب غرب خلخال و در روستای گرمخانه، واقع شده است. دارای دو دهانه ورودی است. غار هفت‌خان از هفت تالار کوچک که پشت سرهم و به شکل یو انگلیسی (U) قرار دارد تشکیل شده و دارای دو دهانه ورودی بوده است.

 آبشار نوده:

آبشار نوده یکی از معروف ترین و جذاب ترین آبشار‎های خلخال است که در دامنه جنوبی کوه آق داغ واقع شده است. ارتفاع این آبشار به سی متر می‎رسد و با شکافی که در میان صخره‎ای سنگی ایجاد کرده به پایین سرازیر می‎شود.

 دریاچه نئور:

دریاچه نئور در ۴۸ کیلومتری جنوب شرقی اردبیل به طرف خلخال، مابین شهر اردبیل و خلخال و در مرز استان اردبیل و استان گیلان جای گرفته و یکی از جاذبه‌های طبیعی و استثنایی این منطقه محسوب می شود. این دریاچه از دو دریاچه کوچک و بزرگ تشکیل می شود که در بهار به یکدیگر می‌پیوندند و یک دریاچه واحد با عمق پنج متر را بوجود می‌آورند.

 قله آق داغ:

آق داغ به معنای کوه سفید است که ارتفاع آن ۳۳۲۲ متر و دومین قله بلند استان اردبیل است و چون از سنگ آهک سفید رنگ تشکیل شده است به آن آق داغ گویند. از ارتفاعات این کوه، چشمه‌ای جاری است که مردم محلی معتقد هستند نوشیدن آب آن برای دستگاه گوارش و تسریع هضم مفید است.

 آبگرم گیوی:

آبگرم گیوی در نزدیکی شهر زیبای خلخال واقع شده است. این آبگرم دارای خواص درمانی زيادي برای بیماری‌های پوستی و مفصلی مانند رماتیسم می‌باشد. اطراف آبگرم گیوی منظره های طبیعی و باغ های زیبایی وجود دارد که این جا را به محلی زیبا برای سفر مبدل نموده است.

جاده اسالم به خلخال :

یکی از زیباترین جاده های ایران، جاده اسالم به خلخال است. تمام مسیر دو طرف جاده پوشیده از درختان و گیاهان سرسبز است.

مسیر پیچ در پیچ این جاده و دامنه های سرسبز آن و کلبه های چوبی روستاییان مخصوصا در بهار و ماه‌های اردیبهشت و خرداد پراز گل‌‌های شقایق هستند که تماشای این منظره در مه ازشگفت‌‌انگیزترین مناظر می‌باشد.

سوغات خلخال:

– عسل طبیعی خلخال که به لحاظ بکر بودن و کوهستانی بودن منطقه، دارای یکی از خوشمزه ترین و طبیعی ترین عسل های کشور میباشد.

– شیرینی های محلی و نان های روغنی( نزیک- تل تل- چای چورگی و …)

– صنایع دستی مانند گلیم، جوراب های پشمی دستباف ، شال، قالیچه و جاجیم

– اقسام میوه ها مانند سیب، خیار، گلابی، زرد آلو، هلو، گردو ،گیلاس، آلبالو، انگور، توت، انواع آلو ، کمبزه ،شاتوت و ….