گیاهان مناسب برای چرخه قاعدگی در بانوان

گیاهان مناسب برای چرخه قاعدگی در بانوان

درصد بالایی از زنان مبتلا به سندرم پیش از قاعدگی ( دو تا ۱۴ روز قبل از دوره قاعدگی ) هستند و هرماه علائمی مثل افسردگی،سردرد، بداخلاقی ، نفخ شکم ،حساسیت سینه ها، جوش های پوستی دارند و خیلی کم امکان دارد که علائم خفیف‌تر باشد و یا اصلا این مشکلات را تجربه نکنند.
برای پاسخ به سوالات بالا حتماً متن زیر را دنبال کنید :

گیاه پنج انگشت  :

گیاه پنج انگشت گياهي جادویی براي خانم‌ها است و از خانواده نعنا می‌باشد دارای گل‌های بنفش كه صرفاً براي موارد مرتبط با چرخه قاعدگي استفاده مي‌شود. مدتهاست که از گیاه پنج انگشت به عنوان یک تثبیت کننده هورمون برای تنظیم قاعدگی و مبارزه با PMS و همچنین بانوانی که قصد بارداری دارند
یا در دوران یائسگی هستند مورد استفاده قرار می‌گیرد و از گرگرفتگی می‌کاهد. با افزایش ترشح پروژسترون به استروژن باعث بهبود عملکرد تخمدان
می گردد. لذا اختلالات پریود را کاهش می دهد.این گیاه علائم سندرم پیش از قاعدگی را می تواند تا حدود زیادی کاهش دهد و با متعادل کردن هورمون‌ها از بین ببرد و منجر به از بین رفتن پرولاکتین از غده هیپوفیز می شود.  با مکانیسم فوق از درد و ورم سینه در حین پریود می کاهد.
میوه این گیاه قابض است و به بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک می‌کند. افرادی که دچار بواسیر یا شقاق باشند می‌توانند از اثرات درمانی آن استفاده کنند. مصرف گیاه پنج انگشتی موجب افزایش ترشح هورمون پروژسترون و جلوگیری از سقط جنین در ۳ ماه اول بارداری می شود، بهتر است از ماه چهارم   به بعد از مصرف این گیاه خودداری شود زیرا موجب تولید شیر پیش از موعد شود.

گزنه :

گزنه همان “علفهای هرز” تلقی می‌شود. گزنه گیاهی است گزنده که روی پوستمان لک یا بثورات قرمز مانند از خود به جا می‌گذارد اما نگران نباشید این گیاه به محض پختن یا خشک شدن اثر گزندگی خود را از دست می‌دهد. گزنه مانند یک تونیک به بهبودی عملکرد کلیه‌ها و ایجاد پوستی سالم و درخشان کمک می‌کند. گزنه باعث کاهش نفخ شکم و دردهای قاعدگی می‌شود. این گیاه می‌تواند باعث کاهش خونریزی دوران قاعدگی شود.
گیاه شناسان اغلب این گیاه را برای خانم‌های باردار و شیرده توصیه می‌کنند تا خونریزی بیش از حد کاهش یافته و کیفیت و کمیت شیر ​​مادر بهبود بخشد.

برگ تمشک قرمز :

برگ تمشک قرمز یکی دیگر از گیاهان سرشار از ویتامین و مواد معدنی است  که دارای آهن بسیار بالایی است و همچنین کلسیم، فسفر، پتاسیم، منیزیم، منگنز و ویتامین‌های A ، C و E موجود در آن در تمام مراحل زندگی برای زنان بسیار مفید است، همچنین حاوی ترکیبی است برای تقویت عضلات رحم.
برگ های تمشک قرمز می‌توانند به افزایش سطح پروژسترون در بدن کمک کنند و با دارا بودن ترکیبی از ویتامین‌ها و مواد معدنی منجر به تقویت دندان‌ها و استخوان‌ها می‌شود.
برگ تمشک قرمز به دلیل خاصیت متعادل کنندگی هورمون‌ها و تقویت کنندگی رحم برای زنان باردار ودر دوران قاعدگی توصیه می‌کنند.

دونگ کوای یا جینسینگ زنانه:

جینسینگ دارای سابقه‌ای طولانی در طب برای زنان و بانوان است.
دونگ کوای از تیره کرفس و چتریان می‌باشد که مقوی کبد و خون است و همچنین مفید است برای اشخاصی با دارا بودن علائم قاعدگی و یائسگی، چون هورمون‌ها را متعادل می‌کند و باعث تنظیم ترشح هورمون استروژن در تخمدان خانم ها می‌شود.
جینسینگ باعث تقویت حافظه در خانمها و  ایجاد تمرکز ذهنی می‌شود. جنسینگ دارای خواص ضدسرطانی مخصوصا سرطان سینه می‌شود.
دونگ کوای بهتر است قبل یا بعد از قاعدگی مصرف شود، در طول دوره پریود‌تان و همچنین در دوران بارداری مصرف ننمایید.
جنسینگ باعث افزایش سطح قند خون می شود و با دارو های افسردگی و کافئین تداخل دارد و کودکان و نوجوانان نباید مصرف نمایند.
از دیگر گیاهان داروئی مفید برای بانوان به موارد زیر می‌توان اشاره نمود :

زنجبیل :

زنجبیل بهترین درمان برای حالت تهوع و دردهای گوارشی است و از آن به عنوان یک ضد اسپاسم استفاده می‌کنند
برای دوران قاعدگی زنان بهترین شل کننده عضلات است و به سبب طبع گرمی که دارد به شدت در دوران پریودی توصیه می‌شود.

نعناع :

نعناع بهترین دارو برای درمان نفخ و بادشکن است. نعناع مانند زنجبیل یک ماده آرامش‌بخش و ضد اسپاسم روده حالت تهوع و استفراغ مفید است.
در دوران قاعدگی بانوان مصرف نعناع به شدت توصیه می‌شود زیرا انقباضات شکمی را بهبود می‌بخشد.

آلوئه ورا:

همانطور که در بالا ذکر شد ، عادت ماهانه می توانند بر خواب شبانه تأثیر بگذارند. مشکلات خواب می‌تواند به دلیل هورمون‌های ما باشد. از دست دادن آهن در اثر خونریزی می تواند احساس فرسودگی و خستگی در ما ایجاد کند. این بدان معناست که هنگام خواب و قاعدگی داشتن خواب ، استراحت کافی بسیار مهم است.
آلوئه ورا ناجی خواب است. ناسا آن را به عنوان “یکی از برترین گیاهان تصفیه کننده هوا” توصیف می کند ، که می تواند خواب شما را بهبود بخشد. این گیاه توانایی تولید اکسیژن ، کمک به تسکین و آرامش ذهن را دارد.
این گیاه همچنین بهترین درمان برای پوست و مشکلات هورمونی است.

اسطوخودوس :

روغن اسطوخودوس باعث بهبود میگرن و کاهش اضطراب شناخته شده است. دلیل اینکه این دارو برای کاهش درد دوره ها موثر است این است که به کاهش انقباضات رحم کمک می کند. این گیاه در آروماتراپی (رایحه درمانی) بسیار کمک می‌کند.

بومادران :

گیاه بومادران را می‌توان به عنوان مکمل برای کمک به زنانی که دچار فیبروم یا خونریزی شدید هستند، مصرف کرد. این شکل از درمان طبیعی و تغذیه ای به کند شدن خونریزی کمک می کند و در کل پریود شما را راحت تر می کند.

یاس:

یاس دارای اثر درمانی است، این گیاه می تواند به آرامش بدن و ذهن کمک کند. (به همین دلیل است که اغلب در چای ها و روغنهای اساسی استفاده می‌شود) . با آرامش بخشیدن به بدن ، می‌توانید سایر ناراحتی‌های مربوط به قاعدگی از جمله سردردهای PMS و حتی نفخ شکم را نیز کاهش دهید.