شربت‌های خانگی مناسب برای فصل گرما

شربت‌های خانگی مناسب برای فصل گرما

گرمازدگی هنگامی رخ می دهد که دمای بدن فرد از حدود ۳۷ درجه سانتی گراد به بالاتر از ۴۰.۵ درجه سانتی گراد افزایش یابد.
گرمازدگی ناشی از قرار گرفتن طولانی مدت در معرض گرما است. می توانید در داخل یا خارج از منزل دچار گرمازدگی شوید ، از جمله با ورزش در گرما.
این عوامل باعث می‌شود بیشتر دچار گرمازدگی شوید :

سن بالای ۷۵ سال
بارداری
اضافه وزن
کار کردن یا ورزش کردن در شرایط گرم
ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های قلبی و دیابت
مصرف داروهای خاص
در صورت امکان مایعات خنک را به فرد بدهید و آنها را در مکان سایه ای خنک قرار دهید.
دمای بدن آنها را به هر شکلی که می توانید کاهش دهید، به عنوان مثال:

درآوردن لباس اضافی
آنها را با آب اسپری کنید و یا پوست آنها را مرطوب کنید
بسته های سرد را زیر‌بغل یا داخل کشاله ران یا پشت گردن فرد قرار دهید.
آسپرین یا پاراستامول را به کسی که دارای گرمازدگی است ندهید زیرا این مسئله ممکن است اوضاع را بدتر کند.

چگونه می توان از گرمازدگی جلوگیری کرد؟

گرمازدگی با کمبود آب بدن مرتبط است ، بنابراین در شرایط گرم:
مقدار زیادی آب بنوشید ، حتی اگر احساس تشنگی نمی کنید.
از خوردن نوشیدنی های گرم یا شیرین خودداری کنید.
استرس خود را کم کنید .
از یک کلاه و لباس خنک و گشاد استفاده کنید.
خانه خود را خنک نگه دارید
کودکان را در محیط خنک نگه دارید و به آنها نوشیدنی ‌های زیاد بدهید.
هرگونه فعالیت را به تعویق اندازید یا آن را لغو کنید یا آنها را به قسمت خنک تر روز یا یک مکان خنک تر تنظیم کنید.
با توجه به گرمی هوا، مصرف آب‌لیمو نیز به دلیل داشتن ویتامین C که دارای خاصیت ضدعفونی‌کننده است، توصیه می‌شود و نیاز است هر روز ، یک عدد لیمو در آب استفاده شود.

در زیر طرز تهیه چند مورد شربت خنک خانگی برای کمک به رفع گرما و گرمازدگی برای شما تهیه کرده ایم .امیدوارم تهیه کنید و لذت ببرید.

شربت بـه‌لیــمــو
این گیاه از قدیم در طب سنتی ایران به عنوان آرام‌بخش، ضد تشنج، ادرارآور، رفع کننده‌ سرگیجه و تپش قلب مورد استفاده بوده و در حال حاضر نیز از آن استفاده می‌شود.
به‌لیمو گیاهی به صورت درختچه است که از برگ آن استفاده می‌شود و برگ‌های آن خواص زیادی دارد. برگ‌های این گیاه دارای بویی همچون لیمو هستند. دم کرده به لیمو برای چربی سوزی بسیار موثر است. این نوشیدنی همچنین باعث تقویت عضلات، سیستم ایمنی بدن و کاهش دهنده اضطراب است.
برای تهیه این نوشیدنی مقداری از برگ به لیمو را به آب جوش اضافه کنید و پس از خنک شدن بنوشید. اگر دوست دارید، نوشیدنی‌ شما شیرین باشد، پس از افزودن آب داغ به آن مقداری عسل بیافزایید.

شربت خاکشیر و تخم شربتی:
این شربت خاصیت ضد عطش و گرمازدگی دارد، معجزه ای در فصل تابستان برای رفع عطش است که از قدیم استفاده می‌کردند.خاکشیر و تخم شربتی را چند بار شسته و میگذاریم چند ساعت خیس بخورد.مقداری شربت سکنجبین ، مقداری آبلیمو تازه و گلاب و عرق کاسنی و زعفران ،آب و یخ را داخل پارچ  ریخته و هم می‌زنیم . چند برگ ریحان تازه (در صورت تمایل) را اضافه کرده و سپس خاکشیر و تخم شربتی تمیز را نیز اضافه می‌کنیم .

شربت گلاب
بنابر اعلام دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران، برای معالجه اشخاص گرمازده، بهترین راه خوراندن گلاب همراه با مقداری یخ است، به قدری که باعث استفراغ شده و صفرا را خارج کند. نوشیدن گلاب خنک، گرمی درون را از بین می‌برد و بدن را تقویت می‌کند. بوییدن گلاب برای تقویت قلب و رفع بیهوشی و تقویت حواس باطنی مفید است و همچنین باعث بهبود افسردگی می‌شود.
این شربت را می‌توانید به تنهایی یا همراه با عرقیجات دیگر میل کنید.
برای تهیه شربت گلاب، نبات و گلاب را با شعله ملایم بجوشانید و در حین جوشیدن کف‌های آن را بردارید. وقتی شربت شما نصف شد زعفران را به شربتتان اضافه کنید. شربت شما آماده است.

شربت سکنجبین
سکنجبین برای رفع عطش گزینه بسیار مناسبی است. از نظر طب سنتی این شربت دافع صفراست و صفرای اضافی را از بدن خارج می‌کند. با نوشیدن شربت سکنجبین می‌توانید التهاب ناشی از گرما را از خود دور کنید و این شربت گرما را از بدنتان خارج می‌کند.
اگر این شربت را با تخم کاسنی و گلاب ترکیب کنید، خواص آن چند برابر خواهد شد. نوشیدن این شربت به کسانی که معده‌ ضعیفی دارند یا دچار مشکلات رحمی و زخم‌های گوارشی هستند توصیه نمی‌شود. همچنین از نوشیدن این شربت در زمان حالت تهوع نیز خودداری کنید.

برای تهیه شربت سنکنجبین ۲ قاشق سرکه طبیعی را با ۵ قاشق عسل ترکیب کنید و به آن آب  اضافه کنید. می‌توانید داخل شربت سنکنجبین مقداری خیار ریز شده، یخ و نعناع تازه بریزید و میل کنید.

شربت زرشک
با استفاده از زرشک تازه به صورت شربت به عنوان تصفیه کننده خون، به یک نوشیدنی بسیار گوارا در تابستان دست یابید. البته مصرف مقدار زیاد زرشک و یا ریشه و ساقه و برگ آن برای زنان حامله مناسب نیست، زیرا رحم را تحریک می‌کند و ممکن است باعث سقط جنین شود. مصرف زیاد این گیاه به مدت طولانی می‌تواند سبب ناراحتی معده و روده‌ها شود و جذب ویتامین‌های گروه B را در بدن مختل کند.
آب زرشک نیز خواص زیادی دارد از جمله کاهش کلسترول خون، کاهش قند خون، تقویت معده، رفع سوء هاضمه، درمان زخم معده و رماتیسم.

شربت آبلیمو
یکی از شربت‌هایی که از قدیم در فصل گرم مورد مصرف قرار می‌گرفته، شربت آب‌لیمو است. پایه اصلی این شربت، عصاره لیموترش است که با آب رقیق می‌شود و همراه مقدار کمی قند یا شکر مورد مصرف قرار می‌گیرد.
آب‌لیمو را به تنهایی نباید مصرف کرد زیرا آب‌لیموی رقیق نشده روی مینای دندان تأثیر می‌گذارد و باعث تخریب آن می‌شود. بنابراین بهتر است چه در غذا و چه در سالاد حتماً قبل از استفاده، آب‌لیمو را رقیق کنید. حتما می‌دانید که شربت آب‌لیمو جلوی گرمازدگی و عطش را می‌گیرد و مصرف آن در ماه‌های گرم و در مسافرت‌ها، به خصوص مسافرت‌های دریایی، بسیار مناسب است. شربت آب‌لیمو زیانی ندارد و مصرف آن در هر سنی توصیه می‌شود.
آب‌لیمو خواص متعدد دیگری هم دارد که عبارتند از ضد تصلب شرایین، کاهش‌دهنده کلسترول، ضدتب و سرشار از ویتامین C می‌باشد.

شربت بیدمشک
بیدمشک نوعی بید است این درخت در اول بهار و قبل از آنکه برگ بدهد، گل‌های زیبا و خوشبویی دارد. عرق بیدمشک از گل‌های این نوع بید که در ارومیه بسیار زیاد است، تهیه می‌شود.گاهی از عرق بیدمشک بدون رقیق کردن استفاده می‌شود که خواصی نظیر تقویت‌کننده، آرام‌بخش، ضد گرمازدگی و مقوی قلب دارد. گاهی نیز به صورت شربت آن را رقیق و مقداری شکر به آن اضافه می‌شود.
عرق بیدمشک علاوه بر ضد عطش بودن، خاصیت آرام‌بخشی و تقویت قلب نیز دارد و مطالعه‌های اخیر خواصی را که از قدیم به تجربه به آن نسبت می‌دادند، از نظر علمی به اثبات رسانده‌اند.

شربت زعفران:
شکر و آب از هر کدام دو لیوان را داخل قابلمه ریخته و روی شعله ملایم گاز بگذارید.(هم نزنید) شکر کم کم شروع به آب شدن می‌کند چند بار آرام هم بزنید.شکر که کامل حل شد و آب به جوش آمد کمی گلاب و زعفران و آب‌لیمو را اضافه کرده و ده دقیقه بگذارید با حرارت کم روی گاز بماند.خنک که شد داخل یخچال گذاشته و نوش جان کنید.(اگر به مقدار زیاد درست کردید نوک قاشق چای‌خوری جوهر لیمو داخل آن ریخته تا شکرک نزند.)

شربت گل پنیرک:
دو قاشق گل پنیرک را داخل لیوان ریخته و روی آن یخ بریزید بگذارید تا یخ ها کامل آب شوند تا رنگ گل پنیرک باز شود. بعد می‌توانید گلاب و شکر و لیمو خرد شده و برگ‌های نعناع را به دلخواه داخل لیوان ریخته و نوش جان کنید. پنیرک برای التهاب مجاری ادراری یا گوارشی یا تنفسی بسیار مفید است.

شربت آلبالو:
آب آلبالو ۵۰۰ گرم
آب ولرم یک لیوان
شکر یک کیلو

آلبالو ها را داخل قابلمه ریخته و آب ریخته، حدود ۱۰ دقیقه صبر میکنیم سپس آبکشی کرده و کنار گذاشته . هسته های آلبالو را خارج کنید.
شکر را درون قابلمه لابه لای آلبالوها ریخنه و در یخچال  گذاشته تا آب بیندازد .
قابلمه را روی شعله متوسط گاز قرار داده (حتما شعله متوسط باشد تا ته نگیرد و یا رنگ آن سیاه نشود) یک لیوان آب ولرم ریخته هم میزنیم تا شکر کامل حل شود.بعد از حل شدن شکر ۱۵ دقیقه وقت نیاز هست تا شربت جا بیفتد.(اگر کف روی شربت مشاهده کردید آن را با قاشق بردارید)
بعد در آبکش ریخته خود آلبالوها را برای ریختن داخل پلو استفاده کرده و شربت آن را هم گذاشته خنک شود و بخورید.

شربت عناب و شکر:
برای رفع گرمازدگی بهتر است عناب را در آب جوشانده و با کمی شکر به صورت خنک میل کنید. بهترین دارو برای رفع گرمازدگی دم کرده عناب و زرشک است که همراه با مقداری شکر میل می‌شود.

در فصل تابستان از مصرف غذاهایی مثل فسنجان، گردو، کنجد به دلیل گرم بودن مزاجشان پرهیز کنید.شکلات ها شیرینی جات طبیعی مثل کشمش و مویز و میوه شیرین مثل انجیر و نارگیل موز و خربزه و آناناس را کاهش دهید.مصرف شربت سکنجبین ، لیمو،هندوانه،آبغوره و میوه های ترش و شیرین مانند آلو و آلبالو و گیلاس را به افراد توصیه میکنیم.چون دمای بدن را کاهش میدهد و رطوبت لازم را به بدن میرسانند.
مصرف انگور خنک باعث کاهش شدید صفرا و حرارت کبد میشود.
همچنین خوردنی‌های سرد و تر مانند گل بنفشه، خاکشیر، هندوانه و تخم خیارین (خیار، کدو، هندوانه و خربزه) نعناع –کرفس – آووکادو – خیار نیز توصیه می‌شود.