تاثیر عسل بر خواب

تاثیر عسل بر خواب

خواب کافی برای سلامتی شما بسیار مهم است. بسته به سن شما ، هشت ساعت خواب در شب یک هدف ایده آل است. خواب خیلی کم منجر به مشکلات حافظه تحریک پذیری و … می شود.
از طرفی خواب بیش از حد ممکن است منجر به سرگیجه ،حتی اضطراب شود.
در خوابیدن مشکل دارید؟ نگران نباشید، شما به تنهایی با مشکل بی خوابی روبرو نیستید، بسیاری مانند شما هستند. اما اکنون می توانید فقط با یک ماده ساده، یعنی عسل، از این مشکل خلاص شوید .

رعایت کردن این موارد هم کمک به رفع مشکل بدخوابی می‌شود:
هر شب در یک ساعت بخصوص به رختخواب بروید.
هر روز سر ساعت مشخصی بیدار شوید (حتی اگر مجبور نیستید که بیدار شوید)
رژیم خود را متعادل کنید .
به طور منظم ورزش کنید .
زمان نگاه کردن به موبایل را محدود کنید (مخصوصا نزدیک به خوابیدن)
مصرف کافئین را کاهش دهید .
اما ، مانند هر مشکل دیگر در جهان ، مواد غذایی خاصی می‌تواند به بهبود این وضعیت کمک کنند. مثلا عسل در واقع به شما کمک می‌کند خواب بهتری داشته باشید.
محققان نوشیدن یک فنجان شیر گرم و عسل را قبل از خواب توصیه کرده اند. و یا از قدیم یک قاشق چای خوری عسل خام را در یک فنجان دمنوش بابونه  گرم برای داشتن خواب راحت تجویز می‌کردند.


داروساز اسکاتلندی ، محقق و نویسنده مایک مک ایننیس معتقد است که عسل حداقل با سه مکانیسم باعث بهبود و داشتن خواب کافی می شود.

الف) بدن در هر ساعت حدود ۱۰ گرم گلیکوژن مصرف می‌کند و یک کبد بالغ فقط می‌تواند ۷۵ تا ۱۰۰ گرم از گلیکوژن را ذخیره کند.
وقتی آخرین وعده غذایی خود را در ساعت ۶ عصر میل کنید و ساعت ۱۱ شب به رختخواب بروید، بدن می‌تواند بیش از نیمی از گلیکوژن‌ها را استفاده کند   به طوری‌که مقدار زیادی برای زمان خواب شما باقی نمی‌ماند. هشت ساعت خواب گلیکوژن کافی را در کبد ذخیره می کند (این مانع از ترشح زیاد هورمون استرس ، کورتیزول و آدرنالین می شود).
خوردن عسل در شب، کبد را با گلیکوژن تازه مواجه می کند و این به شما در داشتن خواب خوب و کافی کمک می کند.

ب) سطح قند خون را تثبیت می کند. مطالعات علمی نشان می دهد که خوردن غذاهای سرشار از فروکتوز مانند عسل قبل از خواب به سوزاندن چربی و افزایش مقاومت بدن کمک می‌کند. همچنین بهترین زمان برای سوزاندن چربی در هنگام خواب است. مصرف عسل هنگام خواب می‌تواند بدن را ریکاوری کند. فروکتوز تأمین کننده گلیکوژن کبدی مناسب در طول شبانه روز می‌باشد و باعث کنترل شدید گلوکز، انسولین و هورمون های استرس می شود.

ج) به ترشح ملاتونین ، هورمون مورد نیاز برای بهبودی و بازسازی و ترمیم بافت‌های بدن در هنگام خواب کمک می‌کند. ملاتونین باعث ترشح هورمون رشد می‌شود.

نتیجه :
اگرچه بین مشکلات خواب و مصرف عسل ارتباط مستقیمی وجود ندارد، اما این ماده مغذی طی سال های متمادی توسط افراد بسیاری مورد استفاده قرار گرفته و یک روش درمانی سنتی محسوب می شود که نتایج خوبی را نشان داده است
این ثابت می کند که فرد می تواند از عسل برای خواب کافی و عالی و غلبه بر بی‌خوابی استفاده کند.